Mentoren zitten doorgaans niet te wachten op een boek over studieloopbaanbegeleiding. Als jouw school de leerling in alle jaarlagen wil begeleiden bij studieloopbaanzaken, dan kan het niet anders of de mentor speelt hierin een cruciale rol. In dit boek willen we de mentor extra bagage geven voor deze begeleidingstaak. We behandelen hierin de vraag hoe je als mentor je leerlingen beter kan begeleiden bij hun studieloopbaanontwikkeling en bij specifieke keuzemomenten in hun studieloopbaan. We gaan hierbij uit van het standpunt dat je als mentor tot nu toe geen specifieke loopbaanexpertise hebt opgebouwd en dat je voor een deel mag vertrouwen op je coachvaardigheden als mentor. Je komt daar heel ver mee. Toch hebben we de ambitie om je met dit boek beter toe te rusten voor het coachende gesprek met je leerlingen over zijn studieloopbaan. Als mentor ben je in onze ogen geslaagd als je de leerling zo weet te coachen dat hij zichzelf verantwoordelijk voelt voor zijn eigen toekomstplannen en daarvoor de nodige stappen kan zetten die hem verder brengen. Je houdt je verre van inhoudelijke adviezen over wat iemand moet kiezen maar bent wel heel actief als het erom gaat de leerling te leren om grote en kleine keuzes goed voor te bereiden. We spreken daarom over 'loopbaanleren' als basis voor sterke toekomstplannen van de leerling.