NEDERLANDSTALIGIn 'Hello Kitty en Gothic Lolita's' geven experts op het gebied van de hedendaagse populaire cultuur in Japan een kijkje in de oorsprong, ontwikkeling en invloed van de schattigheidscultuur.Wie kent niet het wereldberoemde figuurtje Hello Kitty? 'Schattigheid', 'kawaii', domineert in Japan het straatbeeld evenals openbare ruimtes zoals stations, winkelcentra en kantoren van 'cool Japan' en cool kan heel goed schattig zijn. Schattigheid is niet meer alleen weggelegd voor kinderen met figuurtjes als Hello Kitty of voor schoolmeisjes en jonge vrouwen, met de hippe Gothic Lolita's. Ook mannen, zelfs politici en politie in Japan omarmen kawaii als onderdeel van sociale interactie. In het Westen stond Japan bekend als het land van kersen - bloesems en geisha's, en van het economische wonder in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Als we de hedendaagse Japanse cultuur met één woord willen beschrijven, dan is het woord kawaii het meest toepasselijk. Ook het kleurrijke werk van kunstenaar Murakami Takashi en de beroemde films van Hayo Miyazaki zijn kawaii te noemen. In Hello Kitty en Gothic Lolita's lees je waarom 'kawaii' niet meer weg te denken is uit het Japan van nu.- Ivo Smits is hoogleraar Letteren en Culturen van Japan aan de Universiteit Leiden. - Katarzyna Cwiertka is hoogleraar Modern Japan Studies aan diezelfde universiteit.