Laar, Jos van de - Wijs Worden Tweede fase

Omschrijving

Opbouw methode Wijs WordenWijs Worden basiseditie deel 1, 2 en 3 voor VMBO/Havo (leerboek, werkboek, docentenhandleiding)Wijs Worden deel 1, 2 en 3 voor Havo/VWO (leerboek, werkboek, docentenhandleiding)Wijs Worden tweede fase (deel 4) voor Havo/VWO (leerboek, docentenhandleiding)Zie:Wijs worden, een methode filosofie, levensbeschouwing en burgerschapen Wijs Worden tweede faseInhoudelijke zwaartepunten* Het doordenken en kritisch bevragen van hoofdwaarden in onze samenleving als vrijheid, zelfbeschikking, tolerantie en emancipatie.* Het bewust maken van de rol van levensbeschouwelijke en ethische vooronderstellingen binnen onderwijs, politiek en wetenschap.* Nadenken over de positie van religies binnen onze - geseculariseerde en geïndividualiseerde - samenleving.* Het binnen een historisch perspectief introduceren van thema's; hierdoor verdwijnt de vanzelfsprekendheid van hedendaagse standpunten en ontstaat ruimte voor het stellen van kritische vragen.* Aandacht voor de verhouding man/vrouw binnen levensbeschouwing en samenleving.Didactisch zwaartepuntIn het leerboek wordt telkens eerst structuur aangebracht in de levensbeschouwelijke posities die kunnen worden ingenomen; de opdrachten haken daar op in en dagen vervolgens de leerling uit tot bewustwording van eigen standpunten en tot kritische reflectie. De webopdrachten hebben een verdiepend én verbredend karakter.DoelgroepGezien het inhoudelijke niveau kan Wijs Worden voor de Tweede fase uitstekend functioneren op scholen waar levensbeschouwelijke reflectie binnen het curriculum serieus wordt genomen, respectievelijk deel uitmaakt van de exameneisen.Met het oog op het uitdagende inhoudelijke niveau bevat de docentenhandleiding ruime toelichtingen bij de vraagstukken die aan de orde komen; op alle vragen worden uitvoerige antwoorden of antwoordsuggesties aangereikt.Inhoudelijke opzethst 1 Het menselijk bestaanParagraaf 1 Inleiding 5Paragraaf 2 Denken met behulp van metaforen 6Paragraaf 3 De reis als metafoor voor het leven 7Paragraaf 4 De vraag naar de zin van het bestaan 13hst 2 God, iets, nietsParagraaf 1 Inleiding 25Paragraaf 2 Wetenschap en God: het ontstaan van het heelal 25Paragraaf 3 Veranderingen in het beeld van God 30Paragraaf 4 Van God naar 'iets' 34Paragraaf 5 God: misleidend of bevrijdend? 36hst 3 Man en vrouwParagraaf 1 Inleiding: gelijkwaardigheid en verscheidenheid 45Paragraaf 2 Verschillende funderingen van de gelijkwaardigheid 45Paragraaf 3 Gelijke en ongelijke behandeling 47Paragraaf 4 Gelijkwaardigheid en verscheidenheid: twee niveaus in het denken 49Paragraaf 5 Verschillen tussen man en vrouw: de wetenschap 51Paragraaf 6 Feminisme 56Paragraaf 7 Het actuele debat over vrouwenemancipatie 59hst 4 ZorgParagraaf 1 Inleiding 63Paragraaf 2 Visies op ziekte, zorg en geneeskunde 64Paragraaf 3 Politiek denken over zorg in Nederland 69Paragraaf 4 Opbouw van de verzorgingsstaat na de Tweede Wereldoorlog 73hst 5 Mens en techniekParagraaf 1 Inleiding: twee keer Frankenstein 79Paragraaf 2 Wat is techniek? 80Paragraaf 3 De mens als technisch wezen 86Paragraaf 4 Techniek en ethiek 88hst 6 OnderwijsParagraaf 1 Inleiding 91Paragraaf 2 Filosofische vragen bij school en onderwijs 91Paragraaf 3 Friedrich Nietzsche over onderwijs 92Paragraaf 4 Filosofie van het spieken 97Paragraaf 5 Leerplicht en leerrecht 100hst 7 EuthanasieParagraaf 1 Inleiding 103Paragraaf 2 Geschiedenis van het denken over zelfdoding en euthanasie 105Paragraaf 3 Naar toelaatbare euthanasie: onderliggende processen 109Paragraaf 4 Argumenten om euthanasie af te wijzen 113Paragraaf 5 Argumenten om euthanasie te rechtvaardigen 115hst 8 Levensbeschouwing: van instituut naar individuParagraaf 1 Inleiding 119Paragraaf 2 Van beweging naar instituut 120Paragraaf 3 Van beweging naar instituut: het christendom 122Paragraaf 4 Individualisering van levensbeschouwing 126hst 9 Maria Magdalena, een vrouw in het christendom Paragraaf 1 Inleiding 131Paragraaf 2 Maria Magdalena in het Nieuwe Testament 132Paragraaf 3 Maria Magdalena in buiten-bijbelse bronnen 136Paragraaf 4 Wie was Maria Magdalena? Historische reconstructies 139Paragraaf 5 Maria Magdalena in de latere beeldvorming 141hst 10 EthiekParagraaf 1 De begrippen ethiek en moraal 145Paragraaf 2 Moraal en levensbeschouwing 147Paragraaf 3 Hoe ga je in de ethiek te werk? 149Paragraaf 4 Drie ethische theorieën 151bijlage Een werkstuk makenInleiding 157Paragraaf 1 Het onderwerp van je keuze 157Paragraaf 2 Werkwijze en een opzet maken 159Samenvatting 159Deze methode bestaat uit een leerboek en een docentenhandleiding.

Niet leverbaar
Dit boek is niet meer beschikbaar Wenslijst Stel een vraag
Dit boek is niet meer beschikbaar Wenslijst Stel een vraag
Schrijver
Laar, Jos van de
Titel
Wijs Worden Tweede fase
Uitgever
Damon Educatie B.V.
Jaar uitgave
2011
Taal
Nederlands
Pagina's
160
Gewicht
822 gr
EAN
9789460360084
Afmetingen
270 mm x 218 mm x 16 mm mm
Bindwijze
Gebonden
Druk
U ontvangt bij ons altijd de laatste druk!

Rubrieken

Boekstra