De zes rollen van de leraar in de praktijk

De basis op orde voor ontwerpen en geven van effectief, eigentijds onderwijs

Omschrijving

Praktisch boek om effectief leraargedrag helder op je netvlies te krijgen, in te zetten bij reflectie en als wegwijzer voor professionele ontwikkeling. Voor beginnende en ervaren leraren in po/vo/mbo. De kern van het werk van de leraar is het ontwerpen van onderwijs. De uitvoering van dat onderwijs is te vatten in zes rollen: Gastheer, Presentator, Didacticus, Pedagoog, Afsluiter en Leercoach. Inzicht in deze rollen en reflecteren op hoe je deze beheerst, biedt leraren handvatten om de basis op orde te bréngen en/of te hóuden. Het bewust beheersen van deze basis van effectief leraargedrag is voorwaardelijk voor verdere professionele groei. Met dit boek ondersteunt CPS leraren om die basis helder op het netvlies te krijgen of te houden bij de uitvoering in de praktijk. Ervaren leraren kunnen dit boek gebruiken om hun eigen basisgedrag nog eens goed onder de loep te nemen: doe ik de juiste dingen? En doe ik die dingen goed? Daarnaast is deze praktische uitwerking van de zes rollen uitermate geschikt voor startende leraren en studenten van lerarenopleidingen. Er is oog voor eigentijds onderwijs met verschillende vormen van sturing en praktische voorbeelden, voor zowel po, vo als mbo, bieden handvatten en inspiratie. De auteurs sluiten het boek af met hoe je blijvende professionalisering kunt vormgeven: individueel, met een team of schoolbreed. Inclusief bij deze uitgave biedt CPS je de Quickscan Yollen: reflecteer op hoe jij je nu beweegt in de zes rollen en gebruik dit als start voor je eigen ontwikkeltraject. Dit is de opvolger van de populaire CPS-uitgave De vijf rollen van de leraar. Voorwoord Leeswijzer Deel 1: De leraar anno nu 1 Waarom deze publicatie? 1.1 Uitgangspunten 1.2 De zes rollen van de leraar 1.3 Overtuigingen 1.4 De kern en de cirkels 1.5 Fixed en growth mindset 1.6 Feedback en de growth mindset Meer lezen 2 De ontwerper 2.1 Professionele ruimte van de leraar 2.2 Wat doet de ontwerper? Meer lezen 3 Naar meer leerlingsturing; gevolgen voor de rollen van de leraar 3.1 Sturing van het leren 3.2 Het flexmodel 3.3 Domeinen en leerpleinen 3.4 Afstandsonderwijs Meer lezen Deel 2: De zes rollen van de leraar in de praktijk 4 Rol 1: De Gastheer 4.1 De leraargestuurde leeromgeving 4.2 Afstemmen 4.3 Het gedrag van leerlingen 4.4 Een goede Gastheer worden 4.5 Reflecteren 4.6 Gastheer in leerlinggestuurde leeromgevingen Meer lezen 5 Rol 2: De Presentator 5.1 De leraargestuurde leeromgeving 5.2 Aandacht vangen en lesdoelen introduceren 5.3 Het gedrag van leerlingen 5.4 Een goede Presentator worden 5.5 Reflecteren 5.6 Presentator in leerlinggestuurde leeromgevingen Meer lezen 6 Rol 3: De Didacticus 6.1 De leraargestuurde leeromgeving 6.2 Didactische principes 6.3 Het gedrag van leerlingen 6.4 Een goede Didacticus worden 6.5 Reflecteren 6.6 Didacticus in leerlinggestuurde leeromgevingen Meer lezen 7 Rol 4: De Pedagoog 7.1 De leraargestuurde leeromgeving 7.2 Orde houden 7.3 Het gedrag van leerlingen 7.4 Een goede pedagoog worden 7.5 Reflecteren 7.6 Pedagoog in leerlinggestuurde leeromgevingen Meer lezen 8 Rol 5: De Afsluiter 8.1 De leraargestuurde leeromgeving 8.2 De les afsluiten 8.3 Het gedrag van leerlingen 8.4 Een goede Afsluiter worden 8.5 Reflecteren 8.6 Afsluiter in leerlinggestuurde leeromgevingen Meer lezen 5 Rol 2: De Presentator 5.1 De leraargestuurde leeromgeving 5.2 Aandacht vangen en lesdoelen introduceren 5.3 Het gedrag van leerlingen 5.4 Een goede Presentator worden 5.5 Reflecteren 5.6 Presentator in leerlinggestuurde leeromgevingen Meer lezen 6 Rol 3: De Didacticus 6.1 De leraargestuurde leeromgeving 6.2 Didactische principes 6.3 Het gedrag van leerlingen 6.4 Een goede Didacticus worden 6.5 Reflecteren 6.6 Didacticus in leerlinggestuurde leeromgevingen Meer lezen 7 Rol 4: De Pedagoog 7.1 De leraargestuurde leeromgeving 7.2 Orde houden 7.3 Het gedrag van leerlingen 7.4 Een goede pedagoog worden 7.5 Reflecteren 7.6 Pedagoog in leerlinggestuurde leeromgevingen Meer lezen 8 Rol 5: De Afsluiter 8.1 De leraargestuurde leeromgeving 8.2 De les afsluiten 8.3 Het gedrag van leerlingen 8.4 Een goede Afsluiter worden 8.5 Reflecteren 8.6 Afsluiter in leerlinggestuurde leeromgevingen Meer lezen 9 Rol 6: De Leercoach 9.1 De leraargestuurde leeromgeving 9.2 Individueel leercoachen in de klas 9.3 Gedrag van leerlingen 9.4 Een goede leercoach worden 9.5 Reflecteren 9.6 Leercoach in leerlinggestuurde leeromgevingen Meer lezen Deel 3: Professionaliseren 10 Professionele ontwikkeling met dezes rollen als basis 10.1 Bekwaamheidseisen leraren 11 Individuele professionalisering – Quickscan Yollen 11.1 Quickscan Yollen: zelfreflectie en 360 graden feedback Meer lezen 12 Groepsprofessionalisering – Lesson Study 12.1 Lesson Study: leren als team in de school 12.2 Lesson Study en de zes rollen van de leraar Meer lezen 13 Professionalisering schoolbreed – lesobservatietool Yollen 13.1 Lesobservatietool Yollen: ontwikkeling van de school 13.2 Vertrouwen Meer lezen Bijlage 1 Voorbeeld kijkwijzer lesobservatie op basis van de zes rollen van de leraar 2 Quickscan Yollen: hoe start ik? Literatuur Register Meer lezen
€ 29,90
Paperback
 
In de winkelwagen Bestel vandaag,
ontvang het binnen 5 tot 8 werkdagen.
Wenslijst Stel een vraag
In de winkelwagen Vandaag voor 20:00 besteld,
vandaag verzonden.
Wenslijst Stel een vraag
Gratis verzending vanaf
€ 19,95 binnen Nederland
Schrijver
Moonen, Bert, Goot, Lotte van der, Veldhuizen, Sander van
Titel
De zes rollen van de leraar in de praktijk
Uitgever
CPS Uitgeverij
Jaar
2022
Taal
Nederlands
Pagina's
136
Gewicht
297 gr
EAN
9789065081797
Afmetingen
243 x 174 x 13 mm
Bindwijze
Paperback

U ontvangt bij ons altijd de laatste druk!

Verwante Boeken

Paperback
Brink, Guido van den
Coachen op de zes rollen van de leraar
€ 33,50
Paperback
Verbaan, Ariena, Potiek, Susan
De leercoach
€ 34,95
Paperback
Slooter, Martie
De zes rollen van de leraar
€ 34,95

Rubrieken

Boekstra