Omschrijving
Wat is de wetenschappelijke basis en het potentiële gevaar van psychiatrische diagnoses and behandelingen? Krijg tips voor ADHD (en onderwijs!) alsook voor psychische problematiek in het algemeen. DE VERBORGEN VERSCHRIKKINGEN VAN DE PSYCHIATRIE behandelt een aantal belangrijke en schokkende zaken in de psychiatrie die zelden aan het licht komen of helemaal onbekend zijn. Iedereen die betrokken is bij de geestelijke gezondheidszorg – met name zorgverleners zoals artsen, psychologen, verpleegkundigen, maatschappelijk werkers en ook de psychiaters zelf – zou zich bewust moeten zijn van deze zaken. En vanwege de verstrekkende gevolgen zouden ook volksvertegenwoordigers, wetgevers, rechters, forensische artsen, advocaten, leden van politiekorpsen en werkgevers op de hoogte moeten zijn van deze gegevens. Met een hoofdstuk gewijd aan de huidige onderwijscrisis en de toenemende graad van analfabetisme, is dit boek onmisbaar voor orthopedagogen, leraren en ouders.
Hoewel DE VERBORGEN VERSCHRIKKINGEN VAN DE PSYCHIATRIE zich richt op ADHD en laat zien hoe willekeurige diagnoses worden gebruikt om het gedrag van kinderen te medicaliseren, gaat dit werk veel verder dan ADHD. Sterker nog, het heeft betrekking op ALLE geestelijke gezondheidsproblemen. Immers, het algemene patroon van medicaliseren, diagnosticeren en aan de medicijnen brengen of anderszins behandelen lijkt erg op de benadering van ADHD.
De goed gedocumenteerde en soms gruwelijke gegevens die in dit boek worden gepresenteerd werpen een nieuw licht op de geneeskunde en de psychiatrie, hun alliantie met de farmaceutische industrie en de wetenschappelijke onderbouwing van psychiatrische diagnoses en de potentieel zeer gevaarlijke psychiatrische behandelingen.
Deze feiten laten zien dat de verborgen verschrikkingen van de psychiatrie OOK U kunnen treffen, beroepsmatig of privé, en misschien wel eerder dan u denkt. Wat de huidige tijd velen duidelijk heeft gemaakt, is hoezeer medische autoriteit misbruikt kan worden om mensenrechten te schenden. Let wel: AUTORITEIT. Het gaat daarbij om onbewezen gezichtspunten en niet om harde wetenschap. Dit is geenszins een nieuw fenomeen, want in de geestelijke gezondheid. Psychiatrische diagnoses en behandelingen ontberen een sluitende wetenschappelijke basis, waardoor er geëxperimenteerd wordt met potentieel zeer gevaarlijke psychofarmaca die zelfs bij kinderen worden ingezet. Bovendien spelen zich in de ggz onder het mom van 'therapie' soms taferelen af die als niets anders dan 'medische marteling' bestempeld kunnen worden.
Dit nieuwe boek van C.F. van der Horst is geschreven voor (groot)ouders en leerkrachten met ‘ADHD-kinderen’ én voor hen die mensen met psychische problematiek willen helpen. Het is een naslagwerk van 448 pagina’s dat psychiatrische diagnoses en behandelingen in een ander daglicht zet en daarbij ADHD als voorbeeld gebruikt.
Hebt u een (klein)kind of leerling met ADHD? Is ooit de vraag bij u opgekomen waarom het kind een harddrug zoals methylfenidaat voorgeschreven krijgt? En welke langetermijngevolgen een dergelijk middel hebben kan? Dit boekwerk behandelt psychiatrische diagnoses en behandelingen en gebruikt ADHD daarbij als voorbeeld. Het geeft u een nieuwe kijk op kindergedrag, ADHD en harddrugs als ‘therapie’ ervoor. Tevens lijkt er een relatie te bestaan tussen de kwaliteit van het onderwijs en ADHD. Daarom bevat het een themahoofdstuk over onderwijs dat een nieuwe dageraad voor de educatie van onze kinderen zou kunnen inluiden.
ONDERBOUWING PSYCHIATRISCHE DIAGNOSES & BEHANDELINGEN
"De verborgen verschrikkingen van de psychiatrie. Ouders en leerkrachten misleid" gaat echter veel verder dan ADHD. De soms stuitende feiten zetten de geneeskunst en de psychiatrie, hun alliantie met de farmaceutische industrie en de wetenschappelijke onderbouwing van psychiatrische diagnoses en de potentieel zeer gevaarlijke psychiatrische behandelingen in een nieuw daglicht. En hoe staat het met mensenrechten in de geestelijke gezondheidszorg? Voor het lezen van dit boek hebt u een sterke maag nodig, want de beschreven ‘therapieën’ zijn soms letterlijk schokkend. Misschien kunt u niet geloven wat u leest; de aangeboden informatie is met meer dan 800 verifieerbare referenties evenwel goed onderbouwd.
OUDERS EN LEERKRACHTEN MISLEID
Helaas is het heel makkelijk gebleken om ouders en leerkrachten te misleiden. En wat nog erger is: kinderen zijn dan vaak de klos. Wat als het om úw (klein)kind gaat? En wat als ú of een van uw dierbaren in de de geestelijke gezondheidszorg (ggz) terecht komt? Er bestaat een enorme willekeur aan interpretaties en behandelmethodes en eenmaal in de ggz raakt men snel in een doolhof waar men niet makkelijk uitkomt.
Laat u niet misleiden. Lees wat u moet vermijden in het doolhof van de geestelijke gezondheidszorg en ontdek praktische oplossingen voor ADHD in het bijzonder en psychische problematiek in het algemeen.
Van der Horst schreef: “Ik hoop dat De verborgen verschrikkingen van de psychiatrie. Ouders en leerkrachten misleid u helpt uw (klein)kind, familielid, vriend of werknemer een betere toekomst te bieden. Gebruik dit waardevolle naslagwerk, alstublieft. Ik wens u daarbij veel succes.” Voorwoord.............................13
Inleiding.............................19
Referentie............................23
Hoofdstuk 1.
Het labelen van kindergedrag..........27
1.1 Gedragsproblemen en
de hamer van Maslow .............27
1.2 Wat is ADHD? .....................32
1.2.1 ADHD:
omschrijving en criteria........34
1.2.2 Biologische oorzaak
van ADHD........................40
1.3 ADHD & stigmatisering;
wie stelt de diagnose?............44
1.4 Mogelijke oorzaken van ADHD.......47
1.5 Natuurlijk herstel van ADHD ......50
1.6 Is ADHD erfelijk? Over tweelingstudies en hersenscans........51
1.7 Voorlichting over ADHD..................................55
1.8 ADHD: geschiedenis en
controverse.......................56
1.9 Reïficatie........................60
Referenties...........................65
Hoofdstuk 2. Waarom krijgen kinderen
harddrugs als behandeling?........71
2.1 ADHD en
stimulantia.......................71
2.2 Wat is methylfenidaat?............73
2.3 Wat is dexamfetamine?.............76
2.4 Lijst I van de Opiumwet...........80
2.5 Ritalin snel voorgeschreven.......83
2.6 Atomoxetine.......................88
2.7 Methylfenidaat voor ADHD
bij volwassenen...................89
2.8 De gevaren van stimulantia –
kamikaze en Blitzkrieg............93
2.9 Kritisch geluid over de onderbouwing
van ADHD-medicatie: de MTA-studie..96
Referenties..........................100
Hoofdstuk 3. DSM of heksenhamer?.....105
3.1. De rol van de DSM...............105
3.2 Twee diagnosesystemen............107
3.3 Diagnose volgens de DSM:
een eigentijdse heksenhamer......110
3.3 Medicaliseren: dagelijkse problemen
worden stoornissen...............113
3.4. De geschiedenis van de DSM......116
3.5 Rockefeller Foundation sponsort
voorloper DSM....................119
3.6 Grote chaos binnen de
psychiatrie......................120
3.7 De ontwikkeling van de DSM.......121
3.8 Op weg naar DSM-III en
de biologische psychiatrie.......124
3.9 De Putsch van Spitzer............127
3.10 DSM & politiek:
homoseksualiteit ................130
3.10.1 Vrouwengroepen
en masochisme....................132
3.10.2 Politieke druk bepaalt:
uit of in de DSM.................133
3.11 DSM, zorgverzekeraars en
farmaceuten: het monetaire belang..134
3.12 Problemen met validiteit &
betrouwbaarheid DSM................136
3.13 Alternatieve diagnostiek........143
Referenties..........................147
Hoofdstuk 4. Wie is de expert op het gebied van gezondheid?...............153
4.1 Zijn artsen gezondheidsexperts?..153
4.2 Westerse geneeskunde niet
effectief en soms gevaarlijk: de
harde cijfers.....................154
4.3 Leefstijl en gezondheid..........158
4.4. Geneeskunde in perspectief......159
4.5 Academische versus commerciële
wetenschap.......................163
4.6 Medicijnen, bijwerkingen en
polyfarmacie ....................164
4.7 Evidence-based: exclusief en
onpraktisch .....................170
4.8 Wat werkt voor de patiënt?.......174
4.9 Leefstijlgeneeskunde:
een goede ontwikkeling...........176
Referenties..........................179
Hoofdstuk 5. Psychiatrie: experimentele
ideologie met een duistere
kant..............................185
Deel I...............................185
5.1 Wat is psychiatrie?..............185
5.2 Psychiaters en
krankzinnigengestichten..........188
5.3 Focus op hersenen:
Haslam & Rush....................189
5.4 Wilhelm Wundt: de vader van de
experimentele psychologie........190
5.5 Ontkenning van de ziel &
de introductie van
stimulus-respons ................193
5.6 Het psychodynamische versus
biologische model................195
5.7 Schokkende ‘therapieën’ van de
biologische psychiatrie .........199
5.7.1 Stuiptrekkings- of
shocktherapieën: wreed en
schadelijk.......................202
5.7.1.1 Insulineshocktherapie........203
5.7.1.2 Cardiazolshocktherapie.......204
5.7.1.3 Elektroshocktherapie
(Elektroconvulsietherapie).......205
5.8 De gevaren van
elektroconvulsietherapie ........209
5.9 Diepe hersenstimulatie
(Deep Brain Stimulation) ........213
5.10 Lobotomie: nog een zwarte bladzijde
in de geschiedenis van de
psychiatrie..................... 215
Deel II..............................219
5.11 Psychiatrie en de rol
van psychofarmacologie .........219
5.12 Alliantie met de farmaceutische
industrie.......................223
5.13 Hebben psychische stoornissen een
biologische basis?..............224
5.14 Farmaceutische marketing en de
kleren van de keizer............230
5.15 De chemische onbalans-theorie...232
5.16 Onderzoeksresultaten weinig
betrouwbaar(reproduceerbaarheid)...240
5.17 Psychiatrie en validatie........243
5.17.1 Overlijden als gevolg van
psychische stoornissen.............245
5.17.2 Het voorschrijven van
psychofarmaca .....................247
5.17.3 Preventie van psychische
klachten...........................253
5.18 Wat kosten psychiaters
de gemeenschap?....................256
Deel III.............................257
5.19 Ernstige bijwerkingen van
psychofarmaca......................257
5.19.1 De gevaren van psychiatrische
behandeling: zelfmoord.............258
5.19.2 De gevaren van psychiatrische
behandeling: moord.................266
5.20 Psychiatrie en
mensenrechten......................269
5.20.1 Psychiatrie & Aktion T4:
Vernichtung lebensunwerten Lebens..271
5.20.2 Psychiatrie en dissidenten in
de Sovjet-Unie.....................279
5.20.3 Psychiatrie & MK ULTRA:
Geheime mind control-experimenten..284
5.21 Raad voor Mensenrechten van de VN
over psychiatrie...................292
Referenties..........................296
Hoofdstuk 6. Het verval van het
onderwijs ........................311
6.1 Het onderwijsprobleem............311
6.2 De ontwikkeling van het
leermiddel.......................322
6.3 Onderwijsvernieuwingen in
Nederland........................326
6.4 Etiketten voor kinderen met
leer- en gedragsproblemen........330
6.5 Oplossingen voor het
onderwijs........................331
6.5.1 Studietechnologie..............335
6.6 Andere factoren in het
onderwijs........................342
6.7 De leerkracht....................344
Referenties..........................346
Hoofdstuk 7. Wat kunt u doen?
Tips voor kinderen met ADHD-gedrag en
mensen met psychische
problemen.........................351
7.1 Wat kunt u doen als uw kind
ADHD vertoont?....................351
7.2 Wat kunt u doen bij psychische
problemen?.......................358
Referenties..........................368
Hoofdstuk 8. Epiloog..............................373
Referenties..........................379
Appendix I. De Universele Verklaring van
de Rechten van de Mens............383
Appendix II. Kinderrechtenverdrag van de
Verenigde Naties (1989)...........393
Appendix III. De verklaring van de
rechten van de mens aangaande
geestelijke gezondheid............401
Appendix IV. De Code van
Neurenberg.......................405
Woordenlijst ........................409
Index................................433