Hét instrument waarmee kinderdagverblijven zelf hun pedagogische kwaliteit in kaart kunnen brengen
Omschrijving
Er wordt veel gesproken over de kwaliteit in de kinderopvang van nul tot vier jaar, onder andere waar het de interactievaardigheden van de groepsleiding in de omgang met kinderen betreft. Maar ook de aanwezigheid en kwaliteit van onder andere spelmateriaal en meubilering zijn bepalend voor de kwaliteit van de dagelijkse ervaringen van de kinderen. Ook structurele kwaliteitskenmerken zoals groepsgrootte, staf-kindratio en de opleiding en training van pedagogisch medewerkers spelen een rol. De vraag is alleen hoe je die kwaliteit kunt meten.
De NCKO-Kwaliteitsmonitor is een praktisch instrument waarmee kinderopvangorganisaties zelf de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang in kaart kunnen brengen. Met de Kwaliteitsmonitor is het mogelijk om de kwaliteit te beoordelen van de interacties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen, van de leefomgeving en de structurele kwaliteit. Door de monitor toe te passen krijgt men snel inzicht in wat de sterke en zwakkere kanten van de kinderopvangorganisatie zijn en op welke concrete punten de pedagogische kwaliteit (verder) verbeterd kan worden.
De ontwikkeling van de NCKO-Kwaliteitsmonitor werd financieel mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De laatste versie van De Stabiliteitsmeter kunt u ook hier downloaden.
Dit is een heruitgave van eerdere drukken. De DVD die bij de vroege versies zat, is nu omgezet naar online. Met de memberclubcode in het boek ( pagina 12 ) is deze op te vragen. Inhoudsopgave
Ter inleiding 11
DEEL I: Achtergrond en toepassingsmogelijkheden van de NCKO-Kwaliteitsmonitor 13
1 Achtergrond en ontwikkeling van de NCKO-Kwaliteitsmonitor 15
1.1 Het NCKO 16
1.2 Van kwaliteitsmodel naar wetenschappelijk meetinstrument 16
1.3 Van wetenschappelijk instrument naar veldinstrument: de NCKO-Kwaliteitsmonitor 19
2 Onderdelen van de NCKO-Kwaliteitsmonitor 21
2.1 Interactievaardigheden 22
2.2 Kwaliteit van de Leefomgeving 25
2.3 Structurele Kwaliteit 26
3 Toepassingsmogelijkheden van de NCKO-Kwaliteitsmonitor 29
Veelgestelde vragen 33
Referenties 39
DEEL II: Handleidingen 43
1 Interactievaardigheden 45
1.1 Inleiding 46
1.2 Werkwijze: zes stappen 46
1.3 Toepassing bij supervisie of intervisie 50
1.4 Beschrijving van de zes pedagogische interactievaardigheden 53
2 Kwaliteit van de Leefomgeving 81
2.1 Inleiding 82
2.2 Werkwijze 82
2.3 De observatielijst Kwaliteit van de Leefomgeving 85
3 Structurele Kwaliteit 101
3.1 Inleiding 102
3.2 Groepsgrootte en staf-kindratio 102
3.3 Groepsstabiliteit en stafstabiliteit 103
De NCKO-Kwaliteitsmonitor
Bijlagen 109
Scoreformulier Interactievaardigheden 110
Scoreformulier Kwaliteit van de Leefomgeving 111
Ik heb een vraag over het boek: ‘De NCKO-Kwaliteitsmonitor - Gevers Deynoot Schaub, Mirjam’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.