Dit boek biedt een toegankelijke beschrijving van het begrip 'verstandelijke beperking' voor iedereen die met de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking te maken heeft. De bijdragen in deze publicatie steunen op een eigentijdse benadering van verstandelijke beperking in Nederland, tegen de achtergrond van veranderingen in inhoud en context. Hierbij baseren de auteurs zich vanuit eigen inzichten, op onder meer DSM-5, het AAIDD-handboek, ICD-10 (internationaal classificatiesysteem van de World Health Organisation) en recente internationale publicaties. Ook bespreken ze het ontstaan van verstandelijke beperkingen (etiologie) en plaatsen ze begrippen in een historisch perspectief. Ten slotte komt ook nog het construct 'begeleidingsbehoeften' aan bod. Voorwoord 7
Vignetten van definities in deze publicatie 9
Ten geleide 13
1 Inleiding 17
Wil Buntinx
2 Begrippenkader en prevalentie 39 Jac de Bruijn en Wil Buntinx
3 Definiëren als onderscheiden: geschiedenis en context 55
Herman P. Meininger
4 Etiologie 65
Paul Koch
5 Van intelligentieonderzoek naar intelligent onderzoek 81
Albert Ponsioen en Michel Nelwan
6 Adaptatie 91
Albert Ponsioen
7 Emotionele ontwikkeling. Samenhang met sociale en cognitieve ontwikkeling en ontwikkelingsleeftijd 101
Jolanda Vonk
8 Visie op ondersteuning 113
Xavier Moonen
9 Definiëring in context revisited 129
Jac de Bruijn, Wil Buntinx en Brian Twint Over de auteurs 141