Omgaan met ADHD op school is samengesteld om kinderen en jongeren met ADHD te ondersteunen bij problemen op school. Het biedt niet alleen inzicht in wat de meeste effectieve strategieën zijn om hen te ondersteunen, maar ook waarom kinderen en jongeren met ADHD bepaalde problemen ervaren. Zodat een leerkracht met meer inzicht en begrip de beste methoden kan inzetten. De in deze gids beschreven evidence based methoden helpen leerkrachten en hulpverleners om kinderen en jongeren met ADHD te begeleiden naar een succesvolle schoolloopbaan.
Wat te verwachten van Omgaan met ADHD op school ?
• Strategieën voor de aanpak van ADHD in de klas
• Beloningssystemen voor wenselijk gedrag, met downloads voor
registratie en goed-gedrag-kaarten
• Evidence based methoden bij de aanpak van ongewenst gedrag
• Uitleg over (de werking van) medicatie
• Tips specifiek gericht op jongeren
Dr. Russel Barkley is klinisch wetenschapper, leerkracht en psychiater en een internationaal gerenommeerd deskundige op het gebied van ADHD. Hij heeft ruim veertig jaar werkervaring met kinderen met ADHD.
"Barkley behandelt allerlei zaken waar deze kinderen en jongeren op school tegenaan lopen. [Vertaalster] Tirtsa Ehrlich ziet de lange rij van mogelijke, proactieve positieve interventies die Barkley beschrijft als ‘een lopend buffet’: als vakman of -vrouw voor de klas kies je wat bij deze leerling, bij jouw klas en bij jou als leerkracht past. […] een interessant boek, goed leesbaar, boordevol handige tips. Oók voor mensen die hun aandacht niet zo lang bij één onderwerp kunnen houden"
Anton Horeweg, leerkracht, gedragsspecialist (master SEN) en auteur van onder andere Gedragsproblemen in de klas. Omgaan met ADHD op school is samengesteld om kinderen en jongeren met ADHD te ondersteunen bij problemen op school. Het biedt niet alleen inzicht in wat de meeste effectieve strategieën zijn om hen te ondersteunen, maar ook waarom kinderen en jongeren met ADHD bepaalde problemen ervaren. Zodat een leerkracht met meer inzicht en begrip de beste methoden kan inzetten. De in deze gids beschreven evidence based methoden helpen leerkrachten en hulpverleners om kinderen en jongeren met ADHD te begeleiden naar een succesvolle schoolloopbaan.
Wat te verwachten van Omgaan met ADHD op school?
Strategieën voor de aanpak van ADHD in de klas
Beloningssystemen voor wenselijk gedrag, met downloads voor registratie en goed-gedrag-kaarten
Evidence based methoden bij de aanpak van ongewenst gedrag
Uitleg over (de werking van) medicatie
Tips specifiek gericht op jongeren Voorwoord van de auteur 9
Voorwoord bij de vertaling 13
Inleiding en leeswijzer bij de vertaling 15
Hoe dit boek te lezen? 16
SGG-schema en toelichting 16
Het SGG-schema zelf gebruiken 19
1 Wat is ADHD? 21
Welke problemen met executieve functies hangen samen met de
symptomen van ADHD? 24
2 Feiten over ADHD 28
Situationele factoren die de ernst van ADHD-symptomen beïnvloeden 30
3 Oorzaken van ADHD 32
Genetica 32
Neurologie 35
4 Zeven uitgangspunten in de aanpak van het executief functioneren
bij ADHD 41
5 Tien richtlijnen in de aanpak van ADHD 52
6 Met een goede probleemanalyse beginnen 59
Hoe te scoren 59
7 31 algemene aanbevelingen voor klassenmanagement 63
8 De beloning voor gewenst gedrag verhogen 71
9 Goed-gedrag-kaarten en gedragscontracten 76
De goed-gedrag-kaart maken 77
Voorbeelden van beloningen/privileges primair onderwijs 89
Voorbeelden van beloningen/privileges voortgezet onderwijs 93
Gedragscontract 95
10 Informatie en tijd ‘externaliseren’ 96
Zorg dat regels duidelijk en concreet zichtbaar zijn 97
Maak tijd concreet 100
11 De bewustwording vergroten 101
12 Overgangsmomenten plannen 106
13 Negatieve consequenties en straffen 109
14 Tips (specifiek) voor jongeren 112
15 Medicatie voor ADHD 119
Stimulantia en non-stimulantia 119
Soorten stimulantia en werking 120
Bijwerkingen van stimulantia 124
Atomoxetine, een non-stimulantium 126
Bijwerkingen van atomoxetine 127
Bloeddrukverlagende medicatie 128
Referenties en wetenschappelijke onderbouwing 130
Nederlandse en Vlaamse websites 134
Dankwoord van de auteur 135
Over de auteur 136
Over vertaler Tirtsa Ehrlich 138
Ik heb een vraag over het boek: ‘Omgaan met ADHD op school - Barkley, Russell’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.