Academische vrijheid is essentieel voor goede wetenschap, maar lijkt wereldwijd steeds meer onder druk te staan. In deze bundel gaan prominente en jonge wetenschappers met elkaar in discussie over de belangrijkste actuele thema’s rondom academische vrijheid binnen de Nederlandse wetenschap, van samenwerking met China tot intimidatie op sociale media en van de Nationale Wetenschapsagenda tot diversiteitsbeleid op de universiteit. Aan de hand van deze en andere thema’s laten Lukas M. Verburgt en Jan Willem Duyvendak samen met 20 andere auteurs hun licht schijnen op veelzijdige en urgente fenomeen. Het is de hoogste tijd dat we in het maatschappelijke en politieke debat over de staat van de Nederlandse wetenschap, over academische vrijheden, in meervoud, gaan spreken. Introductie
Lukas M. Verburgt & Jan Willem Duyvendak
1. Samenwerking met buitenlandse universiteiten: De China-kwestie
Auteur A
Auteur B
Auteurs A en B reageren op elkaar of auteur Q reageert op auteurs A en B
2. Samenwerking met het bedrijfsleven: Zuidas-hoogleraren
Auteur C
Auteur D
Auteurs C en D reageren op elkaar of auteur R reageert op auteurs C en D
3. Het nut en nadeel van de sociale media voor de wetenschap
Auteur E
Auteur F
Auteurs E en F reageren op elkaar of auteur S reageert op auteurs E en F
4. Publieke kennis (open access): tussen relevantie en ongelijkheid
Auteur G
Auteur H
Auteurs G en H reageren op elkaar of auteur T reageert op auteurs G en H
5. Geldstromen in de wetenschap
Auteur I
Auteur J
Auteurs I en J reageren op elkaar of auteur U reageert op auteurs I en J
6. De neoliberale universiteit
Auteur K
Auteur L
Auteurs K en L reageren op elkaar of auteur V reageert op auteurs K en L
7. Generatiekloven
Auteur M
Auteur N
Auteurs M en N reageren op elkaar of auteur W reageert op auteurs M en N
8. Waakzame wetenschap
Auteur O
Auteur P
Auteur O en P reageren op elkaar of auteur X reageert op auteurs O en P