Kinderen die leerproblemen ervaren hebben vaak een andere leerstijl die niet voldoende past bij de wijze waarop school de lesstof aanreikt.
Lees hoe Kernvisie methode passend onderwijs biedt. Wim Bouman heeft op basis van onderzoek bij meer dan 1.000 kinderen met leerproblemen, zijn opgedane bevindingen en ervaringen beschreven. Door de Kernvisie methode toe te passen hebben deze kinderen grote vooruitgang geboekt in lezen, spelling, rekenen en hun leerstrategie.
Je kunt lezen over zijn controversiële kijk op de wetenschap, die zegt dat dyslexie een ernstige leerstoornis is. Met als uitgangspunt dat mensen met dyslexie een andere leerstijl hebben ontstaat er een mogelijkheid om deze categorie rechtsgeoriënteerde denkers wel te laten leren en resultaten te boeken.
Dit boek vertelt je over die andere leerstijl en legt uit waarom deze groep niet aansluit op de wijze waarop zij op school les krijgt, met als gevolg dat zij onderpresteert.
Het vaststellen van problemen als dyslexie, add, adhd, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit is niet moeilijk. Daarvoor een oplossing vinden wel. Dit boek geeft je het antwoord; een oplossing die blijvend effectief blijkt.
Je treft informatie aan over het lezen, schrijven, woordbeelden, spelling, rekenen, hoe er moet toetsen omgegaan moet worden, vormen van weerstand die deze kinderen laten zien en op welke wijze ook sociaal-emotionele problemen aangepakt kunnen worden.
Dit boek is een must voor ouders die hun kind beter willen kunnen begeleiden, voor leerkrachten en hulpverleners die deze kinderen beter willen begrijpen en effectief willen begeleiden en voor onderwijswetenschappers en beleidsmakers die met open vizier willen kijken naar rechtsgeoriënteerde kinderen en hun onderwijsbehoefte. Kinderen die leerproblemen ervaren hebben vaak een andere leerstijl die niet voldoende past bij de manier waarop school de lesstof aanreikt. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor neurodiversiteit in het onderwijs. In 'Krachtig anders leren' lees je hoe Kernvisie methode passend onderwijs biedt. Inleiding
Wat is een leerprobleem?
Wat is dyslexie?
- Shaywitz
- Davis
- Dyslexie spreiding
Hoe denken we eigenlijk?
- Visueel: gericht op beelden
- Auditief: gericht op geluiden
- Kinesthetisch: gericht op gevoel
- Digitaal: gericht op denken en beredeneren
- Wat kan je ermee?
Onze hersenen
- Erfelijkheid
Leerstijlen
Kenmerken rechtsgeoriënteerde denkstijl
- Kenmerken visuele systeem
- Kenmerken kinesthetische systeem
- Hoe rechtsgeoriënteerden boeken lezen
Verschillen tussen vroeger en nu
Het conflict tussen linksgeoriënteerd onderwijs en rechtsgeoriënteerde leerlingen
Wat is wetenschap
De wereld van orthopedagogische en psychologische praktijken
- Diagnostiek
- Behandeling
Automatiseren
Voorwaarden om goed te kunnen leren
- Op school
- Thuis
- Kinderen zijn veranderd
Basishouding bij begeleiden van kinderen
Vormen van weerstand
- Snel afgeleid
- Ja, maar
- Regie overnemen
- Kat uit de boom kijken
- Je bent de volgende die wat van me wil
Schrijven en lezen
- Leesbaarheid
- Het alfabet
- Woorden corrigeren
- Lezen
- Begrijpend lezen
Verkeerde woorden, horen die in je hoofd?
Woordbeelden
Spelling
- Comprimeren van een spellingregel
- Kan het niet eenvoudiger?
Rekenen
- Getallen schrijven
- Tafels en sommen
- Functioneel rekenen
- Redactiesommen
- Terug naar de basis
Leren
- Teksten leren en begrijpen
- Topografie
Toetsen
Informatie opslaan
- Spellingregel of woordbeeld?
- Automatiseren
- De werkelijke waarde van een spiekbriefje
Bewust zijn van je hoofd
- Prestatiedruk
- Focussen
- Concentreren
Sociaal-emotionele problematiek
- Visualiseren
- Redeneren
- Ridiculiseren
- Faalangst en zelfvertrouwen
zZiep
Over Wim Bouman
Wat kan ik voor jou betekenen?
Bronvermelding
Register
Ik heb een vraag over het boek: ‘Krachtig anders leren - Bouman, Wim, Wieren, Sharon van’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.